Kivonat:
A tanulmány célja bemutatni a konduktív nevelés helyét és szükségességét a
mozgássérüléssel élők nevelésében, oktatásában és fejlesztésében. A konduktív nevelés
elsősorban a központi idegrendszeri sérültek életminőségének javítását tűzte ki céljául. Ehhez
az elmúlt 70 évben kialakította a sajátos hatásrendszerét, ami eredményességét garantálja. A
konduktív nevelés emberképe holisztikus, mely a nevelési folyamat összetettségében is
megmutatkozik. A rehabilitációt a pedagógia oldaláról közelíti meg, ezért tanulásnak és
újratanulásnak tartja, mely a napirend minden percében érvényesül.
Jelen tanulmány egy összetett elméleti kutatás részeredményeként a konduktív nevelés célés
hatásrendszerének összefüggéseit elemzi, a konduktív nevelés magyar nyelvű
szakirodalmán keresztül. Az elemzés során a konduktív nevelés tényezőinek azonosítására és
különválasztására, működésük elemezésére, törvényszerűségeinek feltárására törekedtünk,
mely lehetőséget biztosít a konduktív nevelés elvi-elméleti modellezésére. A tanulmányban
külön fejezetben vizsgáljuk az ortofunkció, diszfunkció szavak jelentését, mert mind a
célmeghatározásra, mind pedig hatásrendszerre befolyással bír.