Kivonat:
A pályaorientáció a társadalmi mobilitás eszköze, amely értelmezésünkben a munkába lépést előkészítő
folyamat, amelyben az integrációt és az esélyegyenlőséget elősegítő humán szolgáltatási tevékenységek zajlanak.
Az iskoláknak fontos szerepük van a sikeres munkapálya megtervezésében a fiatalok kompetenciáinak
fejlesztésén keresztül, amely jó esetben egy többéves folyamat. Tanulmányunkban a pályaválasztás egyéni,
kulturális és társadalmi hátterének elemzésén keresztül közelítjük meg a pályaorientáció során megvalósuló
kompetenciák fejlődését a középiskolások körében. A kutatásunkat Magyarország egy jól prosperáló, iparilag
fejlett régiójában végeztük, ahol jó elhelyezkedési és tanulási lehetőségek nyílnak a munkaerőpiacra belépő
fiatalok számára. A kutatásban a pedagógusok szervezeti kultúrához kötődő vizsgálata mellett a diákok kompetenciavizsgálata
zajlott általánosan használt pályaválasztási kérdőívek, tesztek és pszichodiagnosztikai skála
segítségével, melyet először a 2003/2004-es tanévben bonyolítottunk le 599 diák (8 iskola 2–2 osztálya) bevonásával.
A vizsgálatot megismételtük a 2014/15-ös tanévben ugyanabban a 8 iskolában 1–1 osztályban, 163 fő
bevonásával. A kutatásban három-három különböző fenntartású gimnázium és szakiskola (alapítványi, állami,
egyházi), valamint kettő, szintén különböző fenntartó által működtetett szakközépiskola vett részt. A kutatás
eredményei alapján jellemző különbségeket találtunk a diákok munkaerőpiachoz köthető kompetenciái között,
melyek leginkább az érettségit adó és nem adó képzések között jeleznek markáns különbségeket, és teremtenek
szakadékot az integráció és esélyegyenlőség terén.