dc.contributor.author |
Czibere, Ibolya |
|
dc.contributor.author |
Sipeki, Irén |
|
dc.date.accessioned |
2021-10-25T07:17:09Z |
|
dc.date.available |
2021-10-25T07:17:09Z |
|
dc.date.issued |
2019 |
|
dc.identifier |
|
|
dc.identifier.citation |
journalVolume=9;journalIssueNumber=1;journalTitle=SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE: KOMMUNIKÁCIÓ KÖZVÉLEMÉNY MÉDIA;pagerange=80-107;journalAbbreviatedTitle=SOCIO.HU; |
|
dc.identifier.uri |
http://repo.lib.semmelweis.hu//handle/123456789/7793 |
|
dc.identifier.uri |
doi:10.18030/socio.hu.2019.1.80 |
|
dc.description.abstract |
A pályaorientáció a társadalmi mobilitás eszköze, amely értelmezésünkben a munkába lépést előkészítő
folyamat, amelyben az integrációt és az esélyegyenlőséget elősegítő humán szolgáltatási tevékenységek zajlanak.
Az iskoláknak fontos szerepük van a sikeres munkapálya megtervezésében a fiatalok kompetenciáinak
fejlesztésén keresztül, amely jó esetben egy többéves folyamat. Tanulmányunkban a pályaválasztás egyéni,
kulturális és társadalmi hátterének elemzésén keresztül közelítjük meg a pályaorientáció során megvalósuló
kompetenciák fejlődését a középiskolások körében. A kutatásunkat Magyarország egy jól prosperáló, iparilag
fejlett régiójában végeztük, ahol jó elhelyezkedési és tanulási lehetőségek nyílnak a munkaerőpiacra belépő
fiatalok számára. A kutatásban a pedagógusok szervezeti kultúrához kötődő vizsgálata mellett a diákok kompetenciavizsgálata
zajlott általánosan használt pályaválasztási kérdőívek, tesztek és pszichodiagnosztikai skála
segítségével, melyet először a 2003/2004-es tanévben bonyolítottunk le 599 diák (8 iskola 2–2 osztálya) bevonásával.
A vizsgálatot megismételtük a 2014/15-ös tanévben ugyanabban a 8 iskolában 1–1 osztályban, 163 fő
bevonásával. A kutatásban három-három különböző fenntartású gimnázium és szakiskola (alapítványi, állami,
egyházi), valamint kettő, szintén különböző fenntartó által működtetett szakközépiskola vett részt. A kutatás
eredményei alapján jellemző különbségeket találtunk a diákok munkaerőpiachoz köthető kompetenciái között,
melyek leginkább az érettségit adó és nem adó képzések között jeleznek markáns különbségeket, és teremtenek
szakadékot az integráció és esélyegyenlőség terén. |
|
dc.format.extent |
80-107 |
|
dc.relation.ispartof |
urn:issn:2063-0468 |
|
dc.title |
A munkaerőpiaci esélyeket meghatározó kompetenciák és értékek a pályaorientáció folyamatában Egy fejlett ipari régió középiskolásai körében végzett több szempontú vizsgálat eredményei |
|
dc.type |
Journal Article |
|
dc.date.updated |
2019-09-18T15:15:11Z |
|
dc.language.rfc3066 |
hu |
|
dc.rights.holder |
NULL |
|
dc.identifier.mtmt |
30637496 |
|
dc.contributor.institution |
Humán Tudományok Doktori Iskola |
|
dc.contributor.institution |
Politikatudományi és Szociológiai Intézet |
|
dc.contributor.institution |
Pedagógiai Tanszék |
|
dc.contributor.institution |
Üzleti Szakoktató és Pedagógiai Intézeti Tanszék |
|
dc.contributor.institution |
Humántudományi Intézet |
|