| dc.contributor.author | Czibere, Ibolya | |
| dc.contributor.author | Sipeki, Irén | |
| dc.date.accessioned | 2021-10-25T07:17:09Z | |
| dc.date.available | 2021-10-25T07:17:09Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier | ||
| dc.identifier.citation | journalVolume=9;journalIssueNumber=1;journalTitle=SOCIO.HU : TÁRSADALOMTUDOMÁNYI SZEMLE: KOMMUNIKÁCIÓ KÖZVÉLEMÉNY MÉDIA;pagerange=80-107;journalAbbreviatedTitle=SOCIO.HU; | |
| dc.identifier.uri | http://repo.lib.semmelweis.hu//handle/123456789/7793 | |
| dc.identifier.uri | doi:10.18030/socio.hu.2019.1.80 | |
| dc.description.abstract | A pályaorientáció a társadalmi mobilitás eszköze, amely értelmezésünkben a munkába lépést előkészítő folyamat, amelyben az integrációt és az esélyegyenlőséget elősegítő humán szolgáltatási tevékenységek zajlanak. Az iskoláknak fontos szerepük van a sikeres munkapálya megtervezésében a fiatalok kompetenciáinak fejlesztésén keresztül, amely jó esetben egy többéves folyamat. Tanulmányunkban a pályaválasztás egyéni, kulturális és társadalmi hátterének elemzésén keresztül közelítjük meg a pályaorientáció során megvalósuló kompetenciák fejlődését a középiskolások körében. A kutatásunkat Magyarország egy jól prosperáló, iparilag fejlett régiójában végeztük, ahol jó elhelyezkedési és tanulási lehetőségek nyílnak a munkaerőpiacra belépő fiatalok számára. A kutatásban a pedagógusok szervezeti kultúrához kötődő vizsgálata mellett a diákok kompetenciavizsgálata zajlott általánosan használt pályaválasztási kérdőívek, tesztek és pszichodiagnosztikai skála segítségével, melyet először a 2003/2004-es tanévben bonyolítottunk le 599 diák (8 iskola 2–2 osztálya) bevonásával. A vizsgálatot megismételtük a 2014/15-ös tanévben ugyanabban a 8 iskolában 1–1 osztályban, 163 fő bevonásával. A kutatásban három-három különböző fenntartású gimnázium és szakiskola (alapítványi, állami, egyházi), valamint kettő, szintén különböző fenntartó által működtetett szakközépiskola vett részt. A kutatás eredményei alapján jellemző különbségeket találtunk a diákok munkaerőpiachoz köthető kompetenciái között, melyek leginkább az érettségit adó és nem adó képzések között jeleznek markáns különbségeket, és teremtenek szakadékot az integráció és esélyegyenlőség terén. | |
| dc.format.extent | 80-107 | |
| dc.relation.ispartof | urn:issn:2063-0468 | |
| dc.title | A munkaerőpiaci esélyeket meghatározó kompetenciák és értékek a pályaorientáció folyamatában Egy fejlett ipari régió középiskolásai körében végzett több szempontú vizsgálat eredményei | |
| dc.type | Journal Article | |
| dc.date.updated | 2019-09-18T15:15:11Z | |
| dc.language.rfc3066 | hu | |
| dc.rights.holder | NULL | |
| dc.identifier.mtmt | 30637496 | |
| dc.contributor.institution | Humán Tudományok Doktori Iskola | |
| dc.contributor.institution | Politikatudományi és Szociológiai Intézet | |
| dc.contributor.institution | Pedagógiai Tanszék | |
| dc.contributor.institution | Üzleti Szakoktató és Pedagógiai Intézeti Tanszék | |
| dc.contributor.institution | Humántudományi Intézet |